خدا بزرگه!

خدا بزرگه!

حتی در دلتنگی ها اتفاقا خدا در آن لحظه ها بیشتر کنار ماست ناز می کند می پرستم چون ترا و دوست می داری مرا
خدا بزرگه!

خدا بزرگه!

حتی در دلتنگی ها اتفاقا خدا در آن لحظه ها بیشتر کنار ماست ناز می کند می پرستم چون ترا و دوست می داری مرا

پیَه ک له ده س چیم ئه و قه رَه هاوار کِردِم ورهُ خوا

ئه و  هِسارَگ گه ل  که دونن شَه و لَه ناوِ ئاسمان----- آن ستاره بین دوران که می بینین شب در آسمان

ئاگِر ناو دل مِنِن سَه ر  کیشیانُ چین  وه بان----------- آتش درون دل من است که زبانه کشیده و رفته به آن بالا

هه ر  وه ک  دالی  مِه ل  ئشقم له به رزی  بال دیا---- درست مثل بال پرنده، عشقم در بلندی بال بال می زند

چَرخ  بد  ره فتار  هات و  وَه جفا بالی شِکان---------- چرخ نامرد روزگار آمد و به جفا بالش را شکست

پیَه ک  له ده س  چیم  ئه و قه رَه هاوار کِردِم ورهُ خوا- از دست رفتم آنقدر فریاد زدم به سوی خدا

تا بولیزۀ ئاگر ئشق دلم مالم سوزان------------------- تا اینکه شعله های آتش عشقِ دلم هستی ام را سوزاند

وَه م  وِتِن دل وهُ و  جه فاکارَ  مه وه س بستم و دیم--- به من گفتند دل به این جفاکار مبند بستم و عاقبت دیدم

خه یل  بِرژانی وَه  یَه ک  دا ئاخری خونم رِشان------- خیل عشیم مژگانش با یک حرکت جانم را گرفت

مِ  هه ره و  چیمه ن  خوه نِ  ئازاده ای باغ و چه مِم-- من همان چمنزار خواهانِ آزادیِ باغ و چمنم

کا یَه مَه  ناو  قَه فَه س  مینیاگَمَه  بی هَمزوان------- که الآن در قفس مانده ام بی همدم

مَه همِل  مَه ئشووق  سَه د  مَه نزِل  وَه  ئَه و لا پانیا-- محمل معشوق صد منزل آن طرفتر رفت

ئاشق بیچاره مایَه چَه و  لِه  شوُن کاره وان------------ عاشق درمانده هنوز چشم به دنبال کاروان مانده

ئشقه ئشق ئه ی  ئاگر دیوانه بی مُروه تَه------------- عشق عشق این آتش دیوانۀ بی مروت

که ی  دِپِرسی کافر و دین دار که ی پیر و جوان-------- کی می پرسد کافر یا دیندار و می می پرسد پیر و جوان

دَمچَو  خونین  سَر بَرز و زوان ئاگرین------------------- صورت خونین،سربلند و زبانی آتشین

ئاری ئاری یَه س  ئَه ساس مَه کتب  ئازدگان--------- بله اینست اساس مکتب آزادگان

خُوَل نشین و بی کَس  و بیچاره مایِم وه ک «سوفه ن»-- خاک نشین و بی کَس و بیچاره مانده ام

ئه و قَر شَو نالَه کِردِم بیمَه شِمشال شوان-------------- آنقدر شب ناله کردم که شده ام مثل نی چوپان


پی نوشت مریمی: زبان مادریِ من زبان زیبای گروسیه؛ ... اما میخواستم بگم این زبان داره ذره ذره از بین میره و میترسم در آینده بچه ها و نوه های نسل سوم و چهارم کلاً برن تو کار زبان فارسی... من خودم به این موضوع فوق العاده حساسمـ... مادری که نسل سومی هستش و با بچه اش فارسی حرف میزنه چ انتظار میشه داشت که این زبان زنده بمونه... گاهی وقتی بابا  و مامانم با هم حرف میزنن و میگن مثلاً کدوم واژه از بین رفته و کدوم واژه جایگزین شده فقط یه آه از ته دل میکشم و برای خودم و هم نسلام و نسلای آیندۀ شهرم افسوس میخورمـ... و با خودم قاطعانه تصمیم میگیرم روزی که ازدواج کردم و بچه دار شدم با بچه ام با زبون زیبای گروسی حرف بزنم و تا اونجا که در توان دارم نذارم رو ب زوال بره... البته این نابودیِ ذره ذرۀ الفاظ رو هم میشه در زبان فارسی هم دید وقتی به عشق میگن عجق،به عزیزم میگن عجیجم،... چ میتوان گفت جز افسوس؟؟؟

پی نوشت عکس: نمایی از شهر زیبایِ من

+این پُست به پیشنهاد بانوی مهربانی های آفتاب عمه طهورایم بود... تقدیم به ایشان

نظرات 19 + ارسال نظر
کردوان دانلود یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:44 ب.ظ http://mahdizarei30.blogsky.com

سایت خوبی دارید.
سری به وبلاگ من هم بزنید.
اگرمی خواهید بامن تبادل لینک کنید خبرم کنید.
وقتی که من را لینک کردی خبرم کن.
درنظرسنجی ماهم شرکت کنید.
در سمت چپ هم روی به این سایت رأی بدهیدوانتخاب بهترین وبلاگ و انتخاب وبلاگ برتر لطفا کلیک کنید و به ما رأی بدهید.
نظر یادت نره.

سارا یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:45 ب.ظ http://sm19.blogfa.com

اِاِاِ من الان فهمیدم زبانه گروسی یعنی واسه کردستان،و کردیه
فک میکردم واسه همدانه نمیدونم چرا
این خیلی خوبه ک بچه ها کناره زبانه فارسی زبانه مادری رو هم بلد باشن

سلام
واقعاً؟؟؟ نه بابا مال کُردستانه
همدان فکر کنم لُر باشن
زبان فارسی رو خود به خود توی مدرسه و محیط اجتماع یاد میگیرن
اما زبان مادری رو نمیتونن و به همین خاطر به فراموشی سپرده میشه
هلینای ما هم زبان مادریش رو بلده اما نمیتونه حرف بزنه؛ داداشم میگه اگه تهران نبودیم باهاش گروسی حرف میزدم

لیلیا یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:53 ب.ظ

افسوس... :((


سلام مریم عزیز....


خیلی قشنگه.... هم زبانتون... هم شهرتون...



چه آسمونی داره شهر تون...

انشالله که موفق میشی در مورد حرف زدن با فرزندت مریم جان..

گروسی... جالبه برام.

واقعا افسوس هم داره
سلام لیلیاجانم
مرسی...
خیلی آسمونش رو دوست میدارم... همیشه اینطوری آبی و آرامش بخشه لیلیا
حالا بذار مامان بشم بعد دعا کن برام :))
بعله گروسی...

طهورا یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:11 ب.ظ

آفرین به این عمه طهورا
سلام
چه شعر دلنشینی...
چه لهجه سختی!

ممنون

راستی چه شهر آرامی...

سلام عمه
اونروز که درباره لهجه و زبان و شهر و وطن و زادگاه و اینا حرف زدیم دلمـ گفت خُ راس میگن دیگه
یه چی بنویس همچین بچسبه ته دل آدم
منم اینو نوشتم
از همون دوستِ بابا بود شعرش
خواهش :)
خیلی این آرامش را دوس میدارم

مامان دخمل طلا دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:27 ق.ظ http://ninijonjoni.blogfa.com/

مریمی زبان شیرین گروسی بسیار عالیه
ولی متاسفانه الان همگی به زبان فارسی روی اوردن
راستی اگه تو بخوای با بچت گروسی بحرفی یعنی مشکل حل میشه؟
خواهرزاده و برادرزاده من مثلا فارسی میحرفن ولی اکثر حرفاشون کردیه
پس ناراحت نباش بچت کردی رو هم یاد میگیره

وه خودا نرگس اَیَر بوغوازید ور نازنین فارسی قصیه بکید حلالد نیکَم
اصن اَو دنیا یقد یِرِم
نه وللا مشکلی حل نیو... ولی لاقل دلم آرام ییری م ور زاروَم کرودی قصیه کردیِم و نه ای لیشتیم زوانمان خه راو بوو
حالی بید چه وِتِم؟؟؟
عزیزَ دلِ منید تو
قزاد بیرم

حسین دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:28 ق.ظ http://www.mhpedu.blogsky.com

سلام. آفرین مطلب بسیار جالبی بود استفاده کردم. موفق باشید.

هاتف دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:30 ب.ظ

سلام
شعرت خیلی قشنگ بود...
گروسیه نمیدونم کجاست اما این رو میدونم که باید اصلمون رو حفظ کنیم و نباید بذاریم از دست بره...
اما دنیا انگار همه جوره داره رو به زوال میره...و میخاد همه چی رو نابود کنه

علیکِ سلام
از رو معنیش میگی قشنگه نه زبان اصلیش دیگه؟؟؟
گروسیه نه داداشی... گروس ... برو طرفای کُردستان و بعدش هم شهر آروم ِ بیجار
اگه مثلا از تهران بخوای بری بانه باید از بیجار رد بشی
با جملۀ آخرتون هم شدید موافقم

دل آرام دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 07:31 ب.ظ http://delaramam.blogsky.com

چه اسم زبانتون با کلاسه... اصلا دلم خواست برای اسم با کلاسش هم که شده، منم یاد بگیرمش
حالا یاد هم نگرفتم، لا اقل بفهممش و یا در زنده نگاه داشتنش قدمی بردارم... اصلا تمام لذت ایرانی بودن به همین تنوع قومی و زبانیشه

امیر نظام گروسی رو میشناسی دلی؟
همونکه قبرش توی ماهان کرمانه؟؟؟
ایشون همشهریِ ما هستن
یه کوچولو سخته اما خب میشه یادش گرفت
ازت ممنونم عزیزدلم برای اینهمه لطف
واقعاً تنوع قومیت باعث میشه ایران دوست داشتنی باشه

آوا دوشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:17 ب.ظ

سلام گل مریمی
چطوری عزیزم؟؟
یهو دلم واست تنگ شد...
امیدوارم خوب و خوش باشی و زبون مادریتو در آینده به بچه ات هم یاد بدی..
خوب و خوش باشی..
راستی درست تموم شد؟؟

سلام آوای خوش
مرسی ... شما خوبین؟
من همیشه دلم تنگ میشه براتون
دعات به دلم نشست عزیزی
بله تمومِ تموم شد

مامان دخمل طلا سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 06:41 ق.ظ http://ninijonjoni.blogfa.com/

مه که هر الانیش ور نازنین فارسی قصیه کم
خوشم یای لو دنیا بیاید یقم بیرید
تونیش عزیز دل منید

مه قزای اون نازنیند بیرم که هر الان خیلی عزیز دل منه
یقد یرم وخاطر ایه که کمکم بکید بورِم بهشت :))))))))))

جوجه اردک زشت سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:15 ق.ظ

سلام
تکه بزرگ از وجودم رو سال 80 درکردستان جا گذاشتم...کردستان کردستان است و نمی شود توصیفش کرد همین....
اما زبان کردی محشره..دلیل هم داره بخاطر گستردگی واژگانی حتی از زبان فارسی گسترده تره
در فارسی ما از ترکیب کلمات کلمه جدید ساخته می شود که نشانه عدم پویایی زبان است مثل جوجه تیغی که توصیف است نه اسم اما درکردی وگروسی میگن ژه ژو یا هچین چیزی یا لاک پشت چیزی که پشتش لاک دارد که بازهم توصیف است اما اینجا می گویند کی سل
برای اشک هم همینطور ما به همه نوع اشک یه واژه به کار میبریم اما حس شادی یا غم در کردی واژگانی مستقل دارند

سلام مهربان برادر بهارانه ام
فکر کنم بیجار هم اومده باشین... ای کاش زودتر باهاتون آشنا میشدم
بارها که عمو جمشید (آقای فرجوند) رو می بینم دوست دارم حال شما رو ازش بپرسم اما خجالت میکشم
وااااااااااااااای چ عجیبه که شما واژه های کُردی رو خوب بلدین
به اشک هم میگن هورمسی

میس راوی سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:49 ب.ظ http://andoheravi.blogfa.com/

راست می‌گی مریم، اغل گویش‌ها یه جورایی دارن مهجور میشن و کسی هم حواسش نیست
یادمه تو دبیرستان یه کتاب جغرافی استانی داشتیم اگه یه همچین کتابی تش گویش هر استان یا شهر هم باشه دست کم بچه ها یادشون نمیره و یه چیزایی یاد میگیرن

سلام میس راوی جانم
من بابت زبانهای مختلف کشورم نگرانم و حس میکنم مسئول هم هستم
آفرین عجی پیشنهادی دادی بخدا
کاش کسی ببینه و به فکر باشه

ریحانه سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:49 ب.ظ

گفتگو در تنهایی تغییر کاربری داد

این یعنی چی اونوخت؟؟؟ :(

ریحانه سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:50 ب.ظ

من عاشق کردها هستم مریمی...از زیبایی و شهامت هیچی کم ندارید . ...خیلی دوست داشتنی هستید

کُردها هم عاشق تو هستن ریحانی :))
زیبایی اش رو خوب اومدی، نمونه اش خودِ من (آیکون خودشیفتگی)
شهامت هم که بارها امتحان رو پس دادن... مخصوصاً زمان جنگ تحمیلی
دوست داشتنی هم که ... هعی روزگار
فدای تو عزیزمـ

نگین سه‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:35 ب.ظ

یه همکلاسی دارم فامیلیش گروسی ِ..
پس همزبون توئه مریم..

نمیدونم نگینی
شاید فقط فامیلیش گروسی باشه
شاید همزبون من نباشه
ازش بپرس... باشه؟

نگین پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:01 ق.ظ

ببینمش میپرسم ازش..

مرسی عزیز

نگین پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:02 ق.ظ

مریم؟
garoosi
یا
goroosi
کدومش درسته؟

گَروسی
garousi

حانیه جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 05:21 ب.ظ http://parimah71.blogfa.com

ای وایییییی مریمم منو میبخشی؟؟؟باز دیر رسیدم
+چه قدر متعجب شدم که دیدیم این زبانو..هرچی به مغزم فشار آوردم یادم نیومد چقدر برام آشناس!...پ چرا من فک میکردم تو تهرانی
چه خوبه که تو نمیزاری اصالتت و زبانی که بهت تعلق داره..این گویش های قشنگ کشورمون از بین بره..
مریم جانم لطفن یه دو جین بچه بیار که ما خیالمون راحت بشه این گویش ها از بین نمیرن!

سلام هانیِ من
تو دلت پاکه عزیز... مهربونی پس نیاز به بخشش نداری
شاید یه جایی از دونفر که داشتن حرف میزدن شنیدی... نه بابا تهران کجا بود؟!
خیلی روش حساسم این اصالت و زبانم
دو جییییییییییییییییییییین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه هانی فقط یه دونه:))

kiyarash شنبه 2 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 05:35 ب.ظ http://www.kiyarash10.blogfa.com

چه شهر زیبایی :)

بله که زیباس
فکر کردی مث تهرانه پُر از دود و دم
شهر داریم چ شهری، شهره فرنگه بیا و ببین:)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد